پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 150678
۷ پيشنهاد اقتصادي به دولت روحاني
تاریخ انتشار : 1393/12/13 08:07:10
نمایش : 1491
استاد ايراني اقتصاد در دانشگاه استافوردشاير انگلستان ۷ پيشنهاد به دولت روحاني براي بهبود وضعيت اقتصادي کشور ارائه کرد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، ايرج هشي تحصيلات کارشناسي خود را در سال ۱۹۶۶ در رشته مهندسي نفت دانشکده نفت آبادان تمام کرد. او مدرک کارشناسي ارشد خود را از دانشگاه مريلند در ايالات متحده (۱۹۶۹) و مدرک دکتراي خود را از دانشگاه گيل در انگلستان (۱۹۸۰) در رشته اقتصاد دريافت کرد.

وي در سالهاي ۱۹۷۴-۱۹۷۱ و ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۰ در مدرسه عالي بازرگاني (دانشگاه علامه طباطبايي کنوني) استاديار اقتصاد بود. در حال حاضر استادتمام وقت اقتصاد و همچنين مدير مرکز پژوهش اقتصادهاي نوظهور در مدرسه بازرگاني دانشگاه استافوردشاير انگلستان است.

وي در شرايط فعلي اقتصاد ۷ توصيه به دولت روحاني دارد: ادامه سياست کاهش تورم، کاهش تعداد دريافت کنندگان يارانه، کاهش مجدد يارانه حامل هاي انرژي (حداقل با توجه به نرخ تورم و ارز)، بهبود شرايط محيط کسب و کار، تشويق شرکتهاي کوچک و متوسط ازطريق سياستهاي خاص تشويق اين بخش، تشويق شفافيت و مبارزه بافساد.

مشروح گفت‌وگوي در بحث چگونگي هدفمندي يارانه ها و تعيين دهکها و چگونگي جلوگيري از بروز کسري بودجه و... را در ادامه مي خوانيد.

* دولت روحاني شرايط اقتصادي بسيارسختي را ازدولت قبل به ارث برد

اينکه دولت در بودجه سال ۹۴ خود علي رغم اينکه اوراق مشارکت آن در سال ۹۳ هنوز فروش نرفته، بخشي از درآمد خود را بر اوراق مشارکت متکي کرده و از سويي با وجود ماليات گريزي و نيز بحران رکود حاکم بر اقتصاد آن ، بخشي از درآمدش را بر افزايش ماليات متکي کرده، نظر شما در اين خصوص چيست؟ دولتي که با مشکلاتي همچون رکود و تورم روبروست، اقتصادش نفتي و دولتي است و قيمت نفت به شدت کاهش يافته، براي جلوگيري از کسري بودجه چه بايد بکند؟

هشي: دولت آقاي روحاني شرايط اقتصادي بسيارسختي را ازدولت قبل به ارث برد و در يکسال يا يکسال و نيم اول توانست اوضاع را قدري بهبود بخشد(کاهش قابل توجه تورم، معکوس کردن رشد منفي و تثبيت نرخ ارز درسطحي بالاتراززمان دولت گذشته). ولي کاهش فوق العاده قيمت نفت مشکل جديدي برمشکلات قبلي اضافه کرد. مشکل کسربودجه قبلا هم وجودداشت و دولت قبل حتي با نفت به قيمت ۱۲۰ تا ۱۵۰ دلار،که براي هردولت معقولي تراز بودجه مثبت بهمراه مي داشت، هم نتوانست بودجه اش را تراز کند. دولت قبل با سياستهاي غلط خود صندوق ذخيره ارز ،که هدف آن ازبين بردن اثرات منفي نوسانات قيمت نفت بود، را هم تقريبا تخليه کرد. هدف اين صندوق اين بودکه در زماني که قيمت نفت بالا مي رود درآن ذخيره اي ايجاد شود که بتوان در زماني (مثل حالا)که قيمت نفت کاهش پيدا مي کند ازآن برداشت کرد و مانع اخلال درفعاليتهاي دولت شد. دولت قبل تمام اين فرصت ها را ازبين برد. حال تکليف اين دولت چيست؟ کسري بودجه را ازچند راه مي توان تامين کرد:کاهش هزينه هاي دولت، بهبود سيستم جمع آوري ماليات، وضع مالياتهاي جديد، چاپ و فروش اوراق مشارکت،استفراض ازبانکها و چاپ پول. دو راه آخر را کنار بگذاريم (نتيجه آن را که تشديد تورم است هم دردولت قبل درکشورمان و هم درکشورهاي ديگرتجربه کرده ايم). براي کاهش کسر بودجه (که خودبراي کاهش تورم لازم است) همه راههاي ديگررابايد به کاربرد. چاره اي نيست. طبيعتا جمع آوري مالياتهاي موجود بهترازوضع مالياتهاي جديد است ولي بهبود نظام مالياتي کاري است که زمان ميخواهد. کاهش هزينه ها قدم مهم ديگري است که دولت بايد بردارد و کاهش يارانه ها بايد يکي از اقدامات اوليه باشد.

پرداخت يارانه نقدي به تقريبا تمام جمعيت کشور بدعت نامناسبي بود
چگونگي شناسايي افراد نيازمند به يارانه نقدي


در خصوص پرداخت يارانه نقدي به نظر دولتي که در چنين شرايطي است چه بايد بکند؟چگونه دهکها را تعيين کند؟ آيا معيار گذاشتن برخورداري از خانه بالاي ۱۰۰ متر با حداقل يک اتومبيل، معيار خوبي براي عدم برخورداري از يارانه است. آنهم در حالي که ۶۳ درصد مردم ايران در خانه هاي زير ۱۰۰ متر زندگي مي کنند؟ تفاوتهاي بين سبک زندگي در تهران و شهرستان را چگونه در اين سنجش مي توان ملحوظ داشت؟

هشي: واضح است که پرداخت يارانه نقدي به تقريبا تمام جمعيت کشور بدعت نامناسبي بود که دولت قبلي ايجادکرد و دست دولت فعلي را هم محدودکرد. يارانه نبايد به کساني پرداخت شود که درآمد ياثروت آنها ازحدي بالاتراست و اين حد را هم دولت بايد تعيين کند. اين حد درتهران، شهرهاي بزرگ، شهرستانها و روستاها بايد متفاوت باشد. شناسايي دهکهاي نيازمند به يارانه کار مشکلي است و نياز به اطلاعات زياد در مورد درآمد و ثروت افراد دارد. شايد يک راه اين باشد که ازفقيرترين اقشارجامعه شروع کنيم. با اطلاعات موجود در سازمانهاي بهزيستي و خيريه گوناگوني که در ايران وجود دارند، مي توان چندين دهک پايين جامعه را اول شناسايي کرد و بعدا تدريجا افراد مستحق ديگر ( مانند خانواده هاي تک سرپرست ، کارمندان سطوح پايين دولت و امثالهم) را هم به آن اضافه کرد.

ضمنا به موازات تلاش براي شناختن دهک هاي پايين جامعه، دولت بايد بانک اطلاعاتي خودرا نيز تکميل کند. قدمهاي اول باکامل کردن پرسشنامه مربوط به يارانه برداشته شده است ولي بايد با اطلاعات ديگر تکميل شود.

استفاده از مساحت منزل يا تعداد اتومبيل، با اينکه ساده به نظر مي رسند، درعمل با مشکلات خاص خود روبرو خواهند شد و درضمن خيلي ابزار موثري نيز نيستند چون افراد مي توانند خانه يا اتومبيل هاي اضافه را بنام افراد خانواده خود کنند و يا راههاي ديگري براي استتار ثروت خويش پيدا کنند. ايجاد بانک اطلاعاتي درآمدهاي افرادهم به اخذ ماليات مي توان کمک کند و هم به شناسايي دهک هاي پايين جامعه.

توصيه کلي شما در شرايط اقتصادي فعلي به دولت چيست؟

هشي: ادامه سياست کاهش تورم، کاهش تعداد دريافت کنندگان يارانه، کاهش مجدد يارانه حامل هاي انرژي (حداقل با توجه به نرخ تورم و ارز)، بهبود شرايط محيط کسب و کار، تشويق شرکتهاي کوچک و متوسط ازطريق سياستهاي خاص تشويق اين بخش، تشويق شفافيت و مبارزه بافساد.ش
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html